Натоварен догоре, огромният петролен танкер „Rangler” преминава през Балтийско море през септември, като прекосява и през германски териториални води. Но системата за сателитна локализация на кораба постоянно спира да излъчва сигнали по време на пътуването. „Rangler” изчезва за близо 22 часа от радарите, през което време не съобщава позицията си на околните кораби. Това показват базите данни за проследяване на корабните движения.
Изключена сателитна навигация
Не е ясно дали става въпрос за умишлено изключване на системата или за дефект на танкера, който е построен преди 24 години и е включен в санкционния списък на ЕС. Сигурно е обаче, че подобни откази са опасни за корабоплаването. И още нещо се набива на очи: напоследък все по-често съмнителни кораби плават с изключена сателитна навигация, пише АРД.
Германските медии NDR, WDR и „Зюддойче Цайтунг“ и техни международни партньори са разчели съхраняваната информация за маршрутите на кораби от руския „сенчест флот“ в Балтийско море. Анализът показва, че „инцидентите“ като гореописания с „Rangler“ са се увеличили значително от началото на руската инвазия в Украйна. До началото на 2025 г. броят им се е удвоил спрямо регистрираните случаи през 2022 година, когато Русия започна войната срещу Украйна.
Западните служби за сигурност причисляват към „сенчестия флот“ на Путин почти 1400 кораба, контролирани от Русия, сред които петролни и газови танкери, които се предполага, че се използват за заобикаляне на санкциите. Към тях се прибавят и товарни кораби, заподозрени в транспортиране на оръжие за Русия, както и кораби на санкционирани руски компании, разяснява АРД.
Няколко хиляди нарушения на година
Особено в Балтийско море кораби от „сенчестия флот“ на Путин все по-често плават с изключена система за сателитно следене. Докато през 2022 г. е имало няколкостотин такива случая, през следващите години техният брой е нараснал до няколко хиляди в рамките на една година. Тази статистика включва случаите, когато кораби са ставали „невидими“ за другите участници в морския трафик за повече от осем часа или когато са пропътували по този начин поне 200 километра.
Данните са от Global Fishing Watch и обхващат всички случаи на плавания с изключена или неработеща система за автоматична идентификация (AIS) в периода от януари 2020 г. до 1 септември 2025 г. Данните са анализирани от журналисти на „Follow the Money“ и „Pointer“.
От 2000 г. насам по-големите кораби са задължени да излъчват AIS сигнал. Наред с радара, това е най-важният инструмент за предотвратяване на сблъсъци – особено в натоварени води като Балтийско море, разяснява АРД.
Целенасочено прикриване на дейност
В Балтийско море локализацията е особено често нарушавана или изключвана край Калининград и Санкт Петербург. Експертите предполагат, че целта е целенасочено прикриване на дейност. Според тях Русия поддържа оръжейни складове, както и важни пристанища за износ на петрол в близост до Санкт Петербург и Калининград. Рязкото увеличение на тези случаи от 2022 г. насам може също така да е превантивна мярка срещу възможни атаки от украински дронове.
Локализацията може да бъде изключена ръчно от екипажа на плавателния съд, посочва по-нататък германското издание. Системата може обаче и да бъде манипулирана, например чрез въвеждане на грешни координати – спуфинг (от англ. spoofing – бел. ред.) „Когато петролните танкери от „сенчестия флот“ пристигат в пристанищата в Приморск или Уст-Луга, те фалшифицират сигнала си и го изместват в близост до финландското крайбрежие“, обяснява Марго Гарсия от неправителствената организация „Center for Advanced Defence Studies“ (C4ADS).
От данните излиза, че тези кораби постоянно се движат в кръг край бреговете на Финландия – което за толкова големи големи танкери на практика е невъзможно.
Танкер с предполагаема скорост от 50 възела
Според сателитни снимки 24-годишният танкер „Rangler“ също е бил в терминала за износ на петрол в пристанището на Уст-Луга преди да започне пътуването си през Балтийско море. Но според данните от AIS танкерът се е движил със скорост 50 възела – повече от 90 км/ч – в посока към финландското крайбрежие, където според информацията е започнал да прави полукръгове. Очевидно става въпрос за манипулирани данни за неговото местоположение, подчертава АРД.
При подобна спуфинг-атака в началото на ноември на платформи за проследяване на кораби, като Marine Traffic и Vesselfinder, в Балтийско море изведнъж се появиха хиляди кораби. Сред тях имаше както военни, така и граждански плавателни съдове, които би трябвало да са били бракувани от години. Атаката тогава продължи около половин час. Този случай показва колко уязвима е системата за локализация на корабите.
Въпреки че неизправностите в системата за локализация нарушават морското право, корабите могат да бъдат контролирани в международни води само със съгласието на държавата, под чийто флаг плават те. А тези държави могат да сътрудничат, но не са длъжни да го правят. В европейските пристанища властите биха могли да предприемат мерки, но въпросните кораби не акостират там.
Причините са предимно икономически
Зад описваните проблеми с локализацията, които зачестиха след 2022 г., се крият най-вече икономически причини, като прикриването на незаконна продажба на руски петрол. Вероятно поради тази причина танкерът „Rangler“ става „невидим“ докато се намира в открито море между Оман и Индия. Според платформите за проследяване на кораби, в този момент непосредствено до него се е намирал също така санкционираният „Arabesca” – отново от руския „сенчест флот“. След срещата „Rangler” вече е имал друга водоизместимост – сигурна индикация за това, че е бил разтоварен.
Докъде „Arabesca” е превозил предполагаемия прехвърлен товар, не е ясно, тъй като танкерът е изключил радиосигнала си както преди, така и след срещата. Собствениците на „Rangler” от фирма-пощенска кутия, регистрирана на Сейшелските острови, не бяха открити за въпроси на разследващите журналисти, се казва още в публикацията на АРД.
Автори: ARD - Алис Песавенто, Бенедикт Щрунц, Тамара Антони
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Дойче зеле
20:19 10.12.2025
2 как стават видими
20:19 10.12.2025
3 az СВО Победа 80
Коментиран от #7
20:19 10.12.2025
4 ЗеленНаркоман
Коментиран от #30
20:22 10.12.2025
5 дрон
20:22 10.12.2025
6 Смотан русофил де бил
Не ги вълнува!
20:25 10.12.2025
7 Абе
До коментар #3 от "az СВО Победа 80":
Цивилни от руската цвилизизация.20:26 10.12.2025
8 Магни
20:29 10.12.2025
9 филип
Коментиран от #26
20:29 10.12.2025
10 000
Коментиран от #28
20:31 10.12.2025
11 Хохо Бохо
20:33 10.12.2025
12 Факт
20:34 10.12.2025
13 Анонимен
Коментиран от #16
20:38 10.12.2025
14 Спецназ
Това е само в главите на журналистите!
В международното корабоплаване НЯМА кораби НЛО!
Всеки танкер си има номер и товарителница за товара!
Всеки има опознавателни знаци.
АКО на някой не му харесва някакъв търговси кораб да
превозва законен товар с фактури за купувач,
значи е болен мозък- корабите са като Спиди- КУРИЕРИ!
20:38 10.12.2025
15 ?????
Няма смисъл.
Явно е кво е.
Айде почвайте ла ги потопявате тия сенчести танкери.
Ако ви стиска.
20:40 10.12.2025
16 Факт
До коментар #13 от "Анонимен":
Истината е, че без протести властта почва да прави каквото си иска. Затова е важно за какво се протестира!20:41 10.12.2025
17 Фейк на часа
1. Танкерът е ударен от украински подводен дрон в турски териториални войни защото украинското управление сега е бандеро-терористично.
2. Танкерът бе завлечен след това от по нареждане от турското ръководство в български териториални води за да отрови нашите курорти, а не турските. Турците естествено направиха това защото България няма никаква армия, ние сме жалка колония, с жалък и продажен народ. Турците просто си направиха майтап на гол еди какво си защото ние с нищо не може да им отвърнем.
Коментиран от #19
20:44 10.12.2025
18 Абе
20:48 10.12.2025
19 Путин е обявен за ВОЕННОПРЕСТЪПНИК
До коментар #17 от "Фейк на часа":
Русия под санкции.....сенчестия флот на Путин требе да да трепе...20:50 10.12.2025
20 Брандера
20:50 10.12.2025
21 Днес ми е некак ТРИДНЕВНО
20:51 10.12.2025
22 Даката
Никак не е ясно... да се обзаложим ли???
20:52 10.12.2025
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 Леферов
21:01 10.12.2025
26 филипке
До коментар #9 от "филип":
ти шо едеш боба 3 пъти ?21:03 10.12.2025
27 ПАК ОТКЛОНЯВАНЕ ,ЗЗАМЪГЛЯВАНЕ НА АКТОАЛН
НЯМА СССЕНЧЕСТ ФЛОТ , НЕ ЗАБЛУЖДАВАЙТЕ ХОРАТА , НЯМА ТАКОВА ПРАВНО НАРУШЕНИЕ В СВЕТОВНАТА ПРАВНА С-МА , ТЪЙ КАТО НЯМА И НЕ СЪЩЕСТВУВАТ ЗАКОНИ ЗА НАЛАГАНЕ НА Т.Н. СССАНКЦИИ !!! ТОВА СА ИЗМИСЛЕНИ ОТ ВАС ОПИТИ ЗА ДДИКТАТ И ККАЖБИ !!!ИМА СЕНЧЕСТИ МММОЗЪЦИ , ЗА ППИРАТСТВО , КККРАЖБИ , ОООБИРДЖИЙСТВО , ВАШИТЕ МММОЗЪЦИ!!!
А ТОВА КОЕТО СЕ ОПИТВАТЕ ДА НАЛАГАТЕ Е ЧИСТО ПППИРАТСТВО , КККРАЖБА И ВОДИ ДО СБЛЪСАЦИ ,ДОРИ ДО ВЪОРЪЖЕНИ ТАКИВА!!
ФФФЛОТА Е НОРМАЛЕН С НЕОБХОДИМИТЕ ЗАСТРАХОВКИ И ДОКУМЕНТИ! ! И ЗАВИСИ , НО АКО ПОСМЕЕТЕ ДА ОТКРАДНЕТЕ ЕДИН ОТ ТЯХ ИЛИ ТОВАРА , МИ МММАЙКА ВИ ЖАЛНА , ИМА АРБИТРАЖИ , ИМА И ОТВЕТНИ УУУДАРИ ,КОИТО НАЛИ ЗНАЕТЕ ,ЧЕ СЕ ВРЪЩАТ СТОКРАТНО !
ДО СЕГА НЕ СТЕ ПОСМЕЛИ , САМО ЛЕКО ППИРАТСКО ЗАБАВЯНЕ , ПРОВЕРКА , НООООО НЕ СИ ГО ТЪРСЕТЕ!!
Коментиран от #29
21:03 10.12.2025
28 ти вече си
До коментар #10 от "000":
научил аналлдолски21:04 10.12.2025
29 пийни си
До коментар #27 от "ПАК ОТКЛОНЯВАНЕ ,ЗЗАМЪГЛЯВАНЕ НА АКТОАЛН":
тосол21:05 10.12.2025
30 Пасивен Кремълски педофил с токчета
До коментар #4 от "ЗеленНаркоман":
Аз пък ще остана в бункера, при откраднатите украински малки момченца, проблема е, че след това ще ме болят задните части!Коментиран от #33, #35
21:09 10.12.2025
31 Гориил
21:10 10.12.2025
32 си дзън
най-ефективните санкции. Още десет такива удара и няма застраховка да има никой.
Коментиран от #34
21:27 10.12.2025
33 Активен панелен
До коментар #30 от "Пасивен Кремълски педофил с токчета":
Фашага ходи при смъркача да го спасяваш !21:30 10.12.2025
34 Удариха
До коментар #32 от "си дзън":
Ама укрия е потънала в мрак и 2.000.000 наториха Курск … факти и друго Президента Тръмп добре им каза на политиците от ЕС че са …. Глупаци ! Факт !Коментиран от #36
21:32 10.12.2025
35 Зеленски
До коментар #30 от "Пасивен Кремълски педофил с токчета":
Боли ме златният цУкал, нали българите пращат месечни заплати и волни пожертвувания и ще си купя още много златни тоалетни и бидета!21:35 10.12.2025
36 си дзън
До коментар #34 от "Удариха":
В Новоросийск суровият петрол Urals, основният износен сорт за руските производители на петрол, се продаваше средно за 38,28 долара за барел през седмицата, завършваща на 7 декември - с 2,8 долара по-малко от предходната седмица. В балтийските пристанища цените паднаха с 2,40 долара през седмицата до 41,16 долара за барел.И... бензин и денги нет
21:38 10.12.2025